راهنمای خرید

راهنمای خرید بهترین میکروفون برای ضبط پادکست و استریم

انتخاب میکروفن برای پادکست و استریم به تحقیقات زیادی در بازار نیاز دارد و باید باتوجه‌به بودجه‌ی دردسترس، بهترین گزینه را پیدا کرد.

راهنمای خرید بهترین میکروفون

اگر در بازار به‌دنبال خرید میکروفن می‌گردید، قطعا کاربرد مشخصی از آن انتظار دارید. میکروفن‌های موجود بسته به قیمت و قابلیت‌ها، هرکدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند. به‌عنوان مثال میکروفنی که برای استریم زنده مناسب باشد، شاید برای ضبط موسیقی و…، خروجی بسیار بدی ارائه کند. همچنین، شاید میکروفن‌های عالی با سیگنال‌های حرفه‌ای مخصوص موسیقی برای پادکست تجربه‌ی کاربری آسانی به‌همراه نداشته باشند. درنهایت می‌دانیم که میکروفن‌ها صرف‌نظر از ظاهر و بازه‌ی قیمتی، هرکدام برای وظیفه‌ی خاصی طراحی شده‌اند و مهم‌ترین نکته در انتخاب آن‌ها، کاربری مدنظرتان است. در این مطلب زومیت، تعدادی از میکروفن‌های برتر بازار را برای کاربردهای متنوع معرفی می‌کنیم.


راهنمای خرید و نکاتی که پیش از خرید میکروفن باید بدانید

پیش از خرید میکروفن، بهتر است با شیوه‌ی عملکرد این دستگاه‌ها آشنایی اجمالی داشته باشید. در کاربردهای مرسوم و سنتی استودیویی، میکروفن یکی از تجهیزات آنالوگ محسوب می‌شد که به‌کمک کابل XLR، سیگنال‌‌های صوتی را به کامپیوتر یا کنسول صوتی ارسال می‌کرد. اغلب از میکسر هم در میانه‌ی مسیر استفاده می‌شود که می‌تواند چند میکروفن را مدیریت کند. در چنین ساختاری، سیگنال‌های ارسالی از میکروفن اغلب خلوص چشمگیری دارند. فرایندهای دیگر همچون EQ و فشرده‌سازی پویا و بهینه‌سازی جلوه‌های صوتی در مرحل تولید انجام می‌شوند.

میکروفن‌های دیجیتالی که اغلب هم با استفاده از رابط USB به دستگاه هدف وصل می‌شوند، عملکردی کاملا متفاوت با میکروفن‌های مرسوم آنالوگ دارند. در این دستگاه‌ها، سیگنال صوتی در داخل خود میکروفن پردازش و دیجیتالی می‌شود و در سوی دیگر کابل، به انجام فرایند خاصی نیاز نیست. هرگونه ویرایش و بهینه‌سازی که کاربر در کامپیوتر خود روی سیگنال‌ها انجام می‌دهد، روی سیگنال‌هایی پیاده می‌شود که قبلا به‌صورت دیجیتالی پردازش شده‌اند. مشخصاتی همچون حداکثر سمپلینگ و بیت‌ریت را میکروفن تنظیم می‌کند؛ درنتیجه، هر میکروفن USB را می‌توان به مبدل آنالوگ به دیجیتال (DAC) دانست که معمولا کنترل حجم صدا هم جزو قابلیت‌های داخلی آن محسوب می‌شود. کنترل حجم صدا در دنیای میکروفن‌های آنالوگ (Gain Knob) اغلب با استفاده از تجهیزی اضافه انجام می‌شود که Mic Pre نام دارد. میکروفن‌های USB در بیشتر مواقع از جک هدفون هم بهره می‌برند.

میکروفن‌های USB چند وظیفه را هم‌زمان انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال است

تفاوت اصلی میان انواع میکروفن‌های USB، در چگونگی پردازش سیگنال دیجیتالی در آن‌ها دیده می‌شود (DSP). برخی از میکروفن‌ها به چنین ساختارهایی مجهز هستند و به‌صورت ماهرانه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته برخی دیگر DSP ندارند و در همان مرحله‌ی دریافت سیگنال، برای ارائه‌‌ی خالص‌ترین سیگنال با بیت‌ریت زیاد تلاش می‌کنند. در برخی نمونه‌ها، نه‌تنها از DSP استفاده می‌شود؛ بلکه پوشش عالی در اطراف آن وجود دارد که تنها سیگنال خالص را از خود عبور می‌دهد. چنین پوشش و ساختاری بسته به کاربری میکروفن برایتان می‌تواند مفید باشد. معمولا میکروفن‌هایی با DSP قوی و حرفه‌ای بیشتر برای گیمرها کاربرد پیدا می‌کنند.

در دنیای میکروفن‌های استودیویی و خارج از قلمرو میکرون‌های USB، انواع میکروفن با نام‌های Condenser و Dynamic و Ribbon وجود دارند. همچنین، الگوهای قطبی دریافت سیگنال هم در میکروفن‌ها تنوع زیادی دارد که با انواع نام Cardioid ،Hypercardioid ،Omnidirectional و Figure-eight شناخته می‌شوند. در میکروفن‌های USB دیجیتال، در بیشتر مواقع میکروفن‌های کندانسور را می‌بینیم که اکثرا الگوهای Cardioid دارند.

میکروفن دیجیتال

از دیگر نکات مهم میکروفن‌های USB می‌توان به شروع کار سریع آن‌ها اشاره کرد. به‌بیان دیگر، این تجهیزات به‌نام Plug-and-play شناخته می‌شوند و به‌محض اتصال به کامپیوتر، امکان استفاده از آن‌ها فراهم می‌شود. اغلب نرم‌افزارهای استریم و ضبط صدا به‌محض اتصال میکروفن USB آن را شناسایی و استفاده به‌عنوان ورودی اصلی را پیشنهاد می‌کنند. البته تمامی نرم‌افزارهای موجود هم لزوما کاملا با میکروفن‌های USB هماهنگ نیستند. به‌عنوان مثال، می‌توان به نرم‌افزار حرفه‌ای Avid Pro Tools اشاره کرد که حتی به‌عنوان نرم‌افزار استاندارد ضبط موسیقی شناخته می‌شود؛ اما برای اتصال میکروفن USB به آن به طی مراحل گوناگونی نیاز دارید.

اکنون که با ساختار کلی میکروفن‌های دیجیتالی آشنای شدید، کاربردهای متنوع آن‌ها و مشخصات موردنیاز برای انتخاب بهترین گزینه را بررسی می‌کنیم.


مشخصات بهترین میکروفن بازی یا استریم زنده

گیمرهایی که به‌دنبال ضبط مراحل بازی یا استریم زنده‌ی بازی خود هستند، نیازهایی تقریبا مشابه با موسیقی‌دان‌هایی دارند که از میکروفن برای ضبط صدای خواننده استفاده می‌کنند. البته موسیقی‌دان‌ها در اکثر موارد سیگنال را خالص ضبط می‌کنند و سپس با استفاده از امکانات و تجهیزات دیگر، فرایندهای میکس و ویرایش و اعمال EQ را انجام می‌دهند. درمقابل، گیمرها به تجهیزاتی نیاز دارند که پردازش سیگنال را خودکار انجام دهند و به‌نوعی در شناسایی سیگنال‌های بسیار زیاد یا بسیار کم، با هوشمندی بیشتری عمل کنند. درنهایت، اکثر میکروفن‌های مناسب گیمینگ در پیاده‌سازی ساختارهای DSP با قدرت بیشتری عمل می‌کنند.

برخی از میکروفن‌های مخصوص بازی، امکان انتخاب الگوهای قطبی (الگوهای مخصوص دریافت سیگنال صوتی از جهت‌های گوناگون) را به کاربر می‌دهند. اگرچه الگوی تک‌جهته‌ی Cardioid برای اغلب گیمرها مناسب به‌نظر می‌رسد، برخی از آن‌ها به‌دنبال ضبط صدا از جهت‌های دیگر هم هستند. برای چنین کاربرانی، الگوهای Omnidirectional یا Figure-Eight انتخاب‌های مناسبی محسوب می‌شوند. برخی از میکروفن‌های گیمینگ هم کلیدهایی مخصوص دارند تا الگو را برای هماهنگی با تجهیزات و کنسول‌های متفاوت هماهنگ کنند.

از نکات مهم اکثر میکروفن‌های گیمینگ می‌توان به جک هدفون اشاره کرد. اغلب نمونه‌های حرفه‌ای جک هدفون با تأخیر ارسال صدای تقریبا نزدیک به صفر دارند؛ درنتیجه، استریمرها در زمان صحبت، فاصله‌ای بین صداها احساس نمی‌کنند.


مشخصات بهترین میکروفن پادکست

هدف نهایی اغلب میکروفن‌ها را می‌توان در شفافیت صدا جست‌وجو کرد؛ البته در پادکست ما باید به مهارت گوینده هم توجه کنیم. اگر گوینده‌‌ای در پادکست داریم که تجربه‌ای عالی در کار با میکروفن و تجهیزات صوتی دارد، احتمالا به میکروفنی بدون قابلیت‌های DSP نیاز خواهیم داشت. درمقابل، اگر پادکست بیشتر به‌صورت گفت‌وگو یا با شرکت افراد گوناگون ضبط می‌شود، باید از میکروفن‌هایی با قابلیت پردازش بیشتر استفاده شود. مثال‌‌هایی که برای گیمینگ آوردیم و اوج‌و‌فرودهای ناگهانی در سیگنال را می‌توانند حذف کنند، برای چنین سناریویی انتخابی عالی به‌شمار می‌روند.

یکی از عوامل مهمی که در انتخاب میکروفن پادکست اهمیت دارد، تعداد افرادی هستند که هم‌زمان هنگام ضبط صحبت می‌کنند. اگر تنها یک گوینده در پادکست داریم، الگوی قطبی تک‌جهته‌ی Cardioid مناسب خواهد بود. در پادکست‌هایی که با محوریت گفت‌وگو ضبط می‌شوند، استفاده از میکروفن‌هایی با الگوی قطبی Figure-eight کارسازتر خواهد بود. در این مواقع، می‌توان میکروفن را در فاصله‌ای مناسب بین دو گوینده قرار داد که حالت طبیعی‌تری هم به صدای ضبط‌شده می‌دهد.

در برخی سناریوهای پادکست‌سازی، ضبط صدای اتاق هم به‌عنوان بخشی از محتوای پادکست مدنظر قرار می‌گیرد. در چنین مواقعی، استفاده از میکروفن‌های فراگیر Omnidirectional کاربردی خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر پادکست فضایی زنده دارد و در محیط باز یا تمرکز بر محیطی خاص (مثلا دفتر کار یا رستوران یا کافی‌شاپ) ضبط می‌شود، می‌توان از میکروفن‌های فراگیر استفاده کرد. البته نکته‌ی مهم دیگر را فراموش نکنید: در چنین مواقعی، میکروفن‌هایی که قابلیت اتصال به دستگاه‌های همراه مانند گوشی هوشمند را دارند، کاربرد بهتری خواهند داشت. انواع گوناگونی در بازار وجود دارند که حتی قابلیت اتصال به دستگاه‌های iOS را هم با پورت لایتنینگ فراهم می‌کنند.

دو تجهیز الزامی مناسب برای میکروفن‌های پادکست «ویند اسکرین» و «پاپ فیلتر» هستند. این قطعات که اغلب از جنس فوم ساخته می‌شوند، وظیفه‌ی حذف صدای مزاحم و اضافی را برعهده می‌گیرند. خوشبختانه اغلب میکروفن‌های موجود در بازار به چنین تجهیزات اضافه‌ای مجهز هستند و کار را برایتان راحت می‌کنند. فراموش نکنید که درنهایت پس از ضبط صدا برای پادکست، به نرم‌افزارهای حرفه‌ای ویرایش صوت هم نیاز پیدا می‌کنید.


مشخصات بهترین میکروفن ضبط موسیقی

در کاربردهای ضبط موسیقی، میکروفن‌ها از تجهیزات مهم موردنیاز کاربر هستند. در چنین مواقعی، به میکروفنی نیاز پیدا می‌کنید که سیگنالی شفاف و دقیق را ارسال کند. برخی از مهندسان صدا و تولیدکنندگان درکنار سیگنال شفاف، میکروفن ضبط موسیقی را به‌دلیل خصوصیات و قابلیت‌های منحصربه‌فرد انتخاب می‌کنند. به‌عنوان مثال، میکروفن Royer R-121 از نوع Ribbon از الگوی Figure-eight بهره می‌برد که برای ضبط صدا با قدرت و نرمی بیشتر کاربرد دارد و البته بخشی از صدای محیط را هم ضبط می‌کند. درمقابل، میکروفنی همچون Shure SM7 نیز به‌‌دلیل شفافیت بسیار زیاد در سیگنال‌‌های دریافتی، در ضبط و پخش صدا طرفداران زیادی دارد. بنابراین، مفهومی به‌نام سیگنال خالص (Pure) در ضبط موسیقی شاید گمراه‌کننده باشد. درنهایت، در ضبط موسیقی به‌دنبال سیگنالی شفاف هستیم که در میکروفن‌های حرفه‌ای به‌دست می‌آید.

میکروفن ضبط موسیقی

پس از بررسی دقت و شفافیت سیگنال، باید مشخصاتی را در میکروفن در نظر بگیریم که به ضبط صداهایی با شدت بسیار کم یا زیاد مربوط هستند. به‌عنوان مثال، میکروفنی که شدت زیاد فشار صدا را به‌خوبی ضبط می‌کند، برای ضبط صداهای بلند همچون صدای درام مناسب به‌نظر می‌رسد. درمقابل، میکروفن‌های دیگر برای ضبط هر ذره از جزئیات صدا در جلوه‌های صوتی صدای خواننده مناسب هستند. در میکروفن‌های USB، برای ضبط موسیقی هم به‌طور کلی به‌دنبال همین خصوصیات هستیم و مفهوم کلی تفاوتی ایجاد نمی‌کند. در مرحله‌ی اول، باید سیگنال بسیار شفاف داشته باشیم و سپس روی مشخصات دیگر تمرکز کنیم.

در کاربرد ضبط صدا، احتمالا به میکروفن‌هایی با DSP درخورتوجه (مانند نمونه‌های مخصوص گیمینگ) نیاز نداریم. در ضبط موسیقی، به‌دنبال شفاف‌ترین و خالص‌ترین سیگنال هستیم؛ سیگنالی که قبلا روی نوار ضبط می‌شد و اکنون به نرم‌افزارهای ویرایش صدا و موسیقی ارسال می‌شود. پس از ضبط نیز هرگونه ویرایش و پردازش صدا در مراحل میکس انجام می‌شود. برخی از مهندسان صدا، در زنجیره‌ی دریافت سیگنال صدا را با کمی EQ یا فشرده‌سازی دریافت می‌‌کنند که البته انعطاف‌پذیری کمتری در مراحل ویرایش و میکس به آن‌ها می‌دهد؛ چون جلوه‌ها به‌نوعی با سیگنال‌ ضبط‌شده یکپارچه شده‌اند. البته فراموش نکنید که فشرده‌سازی سیگنال یا ایجاد محدودیت در بازه‌های داینامیک برای جلوگیری از تخریب صدا در اوج‌های موسیقی پیاده‌سازی می‌شود.

برای میکروفن‌های ضبط موسیقی به کمترین میزان پردازش سیگنال در داخل میکروفن نیاز داریم

نکات یادشده نشان می‌دهد که رسیدن به تعادل در زمان انتخاب میکروفن USB مخصوص ضبط موسیقی دشوار است. درنهایت، به‌دنبال میکروفنی هستیم که کمترین میزان پردازش یا DSP را به‌صورت داخلی داشته باشد. ناگفته نماند میکروفن‌های مناسب ضبط موسیقی مانند Beyerdynamics FOX وجود دارند که DSP را هم روی سیگنال اعمال می‌کنند؛ اما قطعا پردازشی کمتر از میکروفن‌های مخصوص گیمینگ دارند. درمقابل، میکروفن‌های متعدد و حرفه‌ای موسیقی هم مانند Sennheiser MK 4 Digital و Blue Raspberry وجود دارند که پردازشی روی سیگنال اعمال نمی‌کنند.

اگر در ضبط موسیقی با میکروفن USB به‌دنبال بهترین کیفیت ممکن باشید، باید سمپل‌ریت و بیت‌ریت را هم در مشخصات در نظر بگیرید. همه‌ی میکروفن‌های موجود در بازار امکان ضبط ۴۴٫۱kHz/16bit را دارند؛ اما اگر به‌دنبال تجربه‌ی حرفه‌ای‌تر و شفاف‌تر هستید، شاید گزینه‌های ۴۸kH یا حتی ۹۶kHz با امکانات ۲۴bit انتخاب‌های بهتری باشند. درنهایت، فراموش نکنید که میکروفن‌های USB دیجیتال وظیفه‌ی چند تجهیز مستقل استودیویی را انجام می‌دهند. همان‌طورکه گفته شد، تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال به‌صورت خودکار در آن‌ها انجام می‌شود.


عامل مهم قیمت

در انتخاب هر تجهیز سخت‌افزاری، بودجه‌ی دردسترس کاربر بسیار اهمیت دارد. حتی درصورت دراختیار داشتن بودجه‌ی بسیار زیاد، باید در انتخاب تجهیزات دقت کنید تا میکروفنی مناسب با نیازتان تهیه کرده باشید. بازه‌ی قیمتی میکروفن‌های USB موجود در بازار بسیار متنوع است و گزینه‌هایی از کمتر از صدهزار تومان تا چندمیلیون تومان پیش روی شما قرار دارند. اگرچه قیمت بیشتر لزوما به‌معنای کارایی بهتر نیست، ارتباطی نسبی بین قیمت و کیفیت وجود دارد.

هنگام خرید میکروفن باید به لوازم جانبی همراه‌با آن هم دقت کنید. بسته به کارایی و نیازتان، استند و ویند اسکرین و پاپ فیلتر شاید به‌عنوان لوازم جانبی الزامی در نظر گرفته شوند. پس پیش از خرید، این نکات را هم در نظر داشته باشید تا میکروفنی با لوازم جانبی کامل‌تر بخرید. به‌بیان دیگر، تنها به‌دنبال گزینه‌ی گران‌تر یا ارزان‌تر نباشید و نیازهای خود را در انتخاب میکروفن در اولویت اول قرار دهید.

ستاپ حرفه‌ای میکروفن

آیا میکروفن XLR بهتر نیست؟

ضعف اصلی میکروفن‌های USB محدودیت آن‌ها در ضبط سیگنال‌های صوتی است. با میکروفن دیجیتال USB، تنها می‌توان یک خروجی صوتی را ضبط کرد. به‌هرحال، این تجهیزات برای کاربردهای آن‌چنان حرفه‌ای طراحی نشده‌اند و با ستاپ پایه‌ی کامپیوتری بدون تجهیزات صوتی اضافه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته ابزارهای نرم‌افزاری تا حدودی می‌توانند ورودی‌های صدا را جدا کنند؛ اما بازهم محدودیت‌هایی برایتان ایجاد می‌کنند.

به‌طور کلی، اگر به‌دنبال ضبط همرمان چند میکروفن هستید، میکروفن‌های USB نیازتان را به‌خوبی برطرف نمی‌کنند. در چنین مواقعی، باید به‌دنبال رابط‌های صوتی USB یا تاندربولت باشید که ورودی‌های متعدد را هم‌زمان دریافت و آن‌ها را به‌صورت فایل‌های مجزا به کامپیوتر ارسال می‌کنند. اگر این انتخاب را به سناریویی تجهیزات صوتی خود اضافه کنید، احتمالا انتخاب میکروفن XLR به گزینه‌های شما اضافه می‌شود. با اضافه‌شدن انتخاب XLR، گزینه‌های متعددی دراختیار خواهید داشت که بحث را از مطالب این مقاله خارج می‌کند. این میکروفن‌ها قیمت بسیار گران‌تری دارند و اغلب برای کاربردهای حرفه‌ای استودیویی انتخاب می‌شوند.


بهترین میکروفن‌های USB برای استریم و پادکست

باتوجه‌به توضیحات گفته‌شده، دیدگاهی کلی درباره‌ی گزینه‌های نیازمند بررسی پیدا کردیم. اکنون چند نمونه از میکروفن‌های برتر موجود در بازار را بررسی می‌کنیم. برخی از آن‌ها در بازار داخل موجود نیستند و درصورت نیاز، باید خرید از فروشگاه‌های بین‌المللی را مدنظر قرار دهید. البته اغلب میکروفن‌هایی که درادامه معرفی می‌شوند، نیازهای ما را برطرف می‌کنند و در بازار هم موجود هستند.

میکروفن Blue Yeti

بهترین گزینه برای پادکست و گیمینگ

میکروفن بلو یتی / Blue Yeti

میکروفن‌های بلو مدل Yeti در چند نمونه در بازار موجود هستند. مدل Blue Yeti Nano یکی از نمونه‌های ارزان‌قیمت محسوب می‌شود که متأسفانه در بازار ایران موجود نیست. این میکروفن طراحی کوچکی درمقایسه‌با مدل Blue Yeti دارد و در دسته‌ی میکروفن‌های کمتر از ۱۰۰ دلار جای می‌گیرد. بلو یتی نانو برای کاربران تازه‌کار انتخابی عالی محسوب می‌شود تا اولین تجربه‌های استریم خود را با آن رقم بزنند. ابعاد کوچک و وزن سبک با وجود طراحی فلزی، مدل نانو را به انتخابی عالی برای افرادی تبدیل می‌کند که قابلیت حمل را به‌عنوان اولویتی مهم در نظر دارند. مدل نانو دو الگوی ضبط یک‌جهته و فراگیر دارد.

میکروفن Blue Yeti X یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی بلو یتی محسوب می‌شود که برای کاربردهای حرفه‌ای گزینه‌ای بسیار عالی به‌شمار می‌رود. کیفیت صدا در نسخه‌ی X به‌طور خارق‌العاده‌ای عالی است. میکروفنی که چهار الگوی ضبط را به کاربر ارائه می‌کند (Cardioid ،Bi-directional ،Omni-directional و Stereo)، قطعا انتخابی عالی برای انواع کاربردها محسوب می‌شود. در طراحی نسخه‌ی X، از خصوصیت‌های نسخه‌ی نانو نیز استفاده شد تا میکروفنی با ابعاد معقول‌تر و وزن سبک‌تر از نسخه‌ی اصلی به بازار عرضه شود. از قابلیت‌ها و مزیت‌های مهم Blue Yeti X می‌توان به گزینه‌ی Smart knob با چراغ نشانگر LED و نرم‌افزار جانبی و اختصاصی Vo!Ce از شرکت سازنده اشاره کرد.

نسخه‌ی اورجینال بلو یتی در برخی از فروشگاه‌های داخلی یافت می‌شود. قیمت این میکروفن در بازارهای جهانی ۱۶۹ دلار است و می‌توان آن را بهترین گزینه برای پادکست و استریم بازی دانست. البته تجربه‌ی کاربردی در حوزه‌های دیگر همچون تولید موسیقی و پادکست هم با بلو یتی جذاب بوده است. وزن Blue Yeti حدودا یک کیلوگرم است و هنوز‌هم با وجود معرفی نسخه‌های جدید X و Nano، نسبت مناسبی از ارزش به‌ازای هزینه‌ی پرداخت‌شده را به کاربر ارائه می‌کند.

میکروفن Rode NT USB

مناسب برای ضبط حرفه‌ای صدا و پادکست

میکروفن Rode NT USB

اگر به‌دنبال گزینه‌ای حرفه‌ای برای ضبط صدا، خصوصا پادکست هستید، میکروفن کندانسور رود مدل NT-USB گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این میکروفن پنج‌ولتی با الگوی ضبط صدای یک‌جهته‌، پاسخ‌گویی فرکانس ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز را به کاربر ارائه می‌کند. از قابلیت‌های حرفه‌ای میکروفن هم می‌توان به کنترل میکس روی خود تجهیز، محافظ پاپ، سه‌پایه و اتصال هدفون بدون تأخیر اشاره کرد. کاربرانی که به‌دنبال کیفیت درخورتوجه استودیویی در پادکست خود هستند، Rode را به‌عنوان یکی از گزینه‌های مهم مدنظر قرار می‌دهند که البته به پرداخت هزینه‌ای بیشتر از دیگر مدل‌ها نیاز دارد.

از قابلیت‌های مهم میکروفن Rode NT-USB می‌توان به کنترل حرفه‌ای شوک به‌صورت داخلی در دستگاه اشاره کرد. این کنترل صداهای اضافه‌ی مرسوم مانند کیبورد و… را حذف می‌کند؛ درنتیجه، می‌توان ادعا کرد که محصول رود برای استریمرهای حرفه‌ای نیز گزینه‌ای عالی به‌شمار می‌رود. همان‌طورکه گفته شد، محافظ پاپ که درکنار میکروفن عرضه می‌شود، در حذف صداهای مزاحم هوای پیرامون کاربرد زیادی دارد. این میکروفن را می‌توان با قیمت حدود ۶/۳ میلیون تومان در بازار داخل خرید.

میکروفن BOYA BY-PM700

مناسب برای پادکست‌های گروهی

میکروفن BOYA BY-PM700

میکروفن‌های برند بویا همیشه جایگاه ویژه‌ای در بازار داشته‌اند. کاربرانی که به‌دنبال ضبط پادکست‌های گروهی و با محوریت گفت‌وگو هستند، گزینه‌های متعددی از این برند را در بازار می‌بینند که نمونه‌ی BY-PM700 یکی از میکروفن‌های برتر محسوب می‌شود. میکروفن پنج‌ولتی بویا که در خانواد‌ی کندانسور قرار می‌گیرد، الگوهای ضبط متنوعی دراختیار کاربران قرار می‌دهد. این میکروفن به‌راحتی از سیستم‌عامل ویندوز و مک پشتیبانی و با طراحی مناسب پایه، به‌راحتی نیازهای پادکست گفت‌وگومحور را برطرف می‌کند.

از قابلیت‌های مهم میکروفن بویا BY-PM700 می‌توان به رزولوشن ۱۶ بیتی و ۴۸ کیلوهرتزی صدا اشاره کرد. قابلیت اتصال هدفون و مانیتور کردن صدا هم بدون تأخیر دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. طراحی فلزی محصول بویا آن را به گزینه‌ای بادوام تبدیل می‌کند که برای کاربردهای حرفه‌ای طولانی بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. همان‌طورکه گفته شد، چند الگوی ضبط صدا در میکروفن رومیزی بویا پشتیبانی می‌شوند (Omni-directional ،Cardiod ،Stereo و Bi-directional). میکروفن بویا با قیمت حدود ۴/۲ میلیون تومان در بازار داخل فروخته می‌شود.

میکروفن Audio-Technica AT2020USB

پیشنهاد زومیت برای پادکست حرفه‌ای

میکروفن Audio-Technica AT2020USB

برند آدیو-تکنیکا هم از فعالان نامدار صنعت صوت محسوب می‌شود. میکروفن USB این شرکت با برند AT2020 یکی از گزینه‌های برتر برای پادکست‌سازی حرفه‌ای به‌شمار می‌رود. میکروفن AT2020 فقط یک الگوی یک‌جهته را برای ضبط صدا ارائه می‌کند؛ درنتیجه تنها برای ساخت پادکست تک‌نفره مناسب خواهد بود. محصول آدیو-تکنیکا در نسخه‌ی پلاس هم عرضه می‌شود که قابلیت‌های بیشتری به کاربر ارائه می‌کند. فراموش نکنید که AT2020 در چند مدل با رابط‌ها‌ی XLR و USB در بازار عرضه می‌شود.

میکروفن +AT2020USB تمامی نیازهای پادکستر حرفه‌ای از هدفون نظارت بدون تأخیر تا دکمه‌های تنظیم حجم صدا را ارائه می‌کند. طراحی فلزی میکروفن آن را به گزینه‌ای بادوام تبدیل می‌کند. آدیو-تکنیکا همراه‌با میکروفن خود سه‌پایه هم عرضه می‌کند که البته طبق بررسی‌ها، پایداری مناسبی ندارد. به‌هرحال، نسخه‌ی USB از AT2020 برای کاربرانی مناسب به‌نظر می‌رسد که به‌نبال نویز اندک و کنترل بیشتر روی صدا و دوام چشمگیر در میکروفن هستند. نکته‌ی مهم دیگر این است که طراحی AT2020 امکان استفاده از گیره‌های دیگر برای اتصال رومیزی حرفه‌ای را به کاربر می‌دهد. میکروفن آدیو-تکنیکا را می‌توان با پرداخت هزینه‌ی حدودی ۳/۵ میلیون تومان از فروشگاه‌های داخلی تهیه کرد.

میکروفن Rode NT-USB Mini

مقرون‌به‌صرفه برای استریم و پادکست

میکروفن Rode NT-USB Mini

میکروفن نسخه‌ی مینی از خانواده‌ی رود NT با ابعاد کوچک، یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی بازار محسوب می‌شود. شرکت سازنده در این میکروفن از پایه‌ی مغناطیسی استفاده کرده است که آن را برای قراردادن روی میز مناسب می‌کند. اگرچه رابط USB-C میکروفن مینی با اکثر لپ‌تاپ‌های مدرن هماهنگی دارد، شاید برای برخی از کاربران نیاز به خرید تبدیل را ایجاد کند. میکروفن Rode NT-USB Mini در بازارهای بین‌المللی به‌نام Run NT USB Mini هم شناخته می‌شود و قیمت ۱۳۹ دلاری دارد. البته در بازار داخل برچسب قیمتی حدود ۲/۸ میلیون تومان برای آن دیده می‌شود.

کاربرانی که به‌دنبال هزینه‌ی زیادی نیستند و تمایل دارند تا ساخت پادکست یا استریم بازی را اولین‌بار تجربه کنند، باید Rode NT-USB Mini را به‌عنوان گزینه‌ای مهم در نظر داشته باشند. بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که میکروفن مذکور با وجود ابعاد کوچک، برای انواع کاربردها کیفیت مناسبی را ارائه می‌کند.


میکروفن‌های اقتصادی

گزینه‌هایی که پیش‌ازاین معرفی کردیم، اغلب قیمتی گران‌تر از دومیلیون تومان دارند و شاید برای کاربر داخلی مبتدی، انتخاب‌های مناسبی نباشند. از میان گزینه‌های موجود در بازار داخل، برند تراست یکی از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که محصولاتی تقریبا باکیفیت را به بازار عرضه می‌کند. اگر به‌دنبال میکروفن هستیدی که کیفیتی کمی بهتر از هدست‌ها را در ضبط صدا و استریم ارائه کند، میکروفن‌های تراست گزینه‌های مناسبی هستند.

میکروفن Trust GXT 242

بهترین گزینه‌ی اقتصادی بازار برای ضبط باکیفیت صدا

میکروفن Trust GXT 242

از میان گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی برند تراست می‌توان به Trust GXT 242 اشاره کرد که با وجود قیمت جهانی ۵۵ دلاری، در بازار داخلی با قیمت حدودی ۲/۸ میلیون تومان فروخته می‌شود. این میکروفن را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای کاربردهای عادی با کامپیوتر در نظر گرفت. از قابلیت‌های مهم میکروفن تراست می‌توان به پاپ فیلتر و سه‌پایه اشاره کرد که آن را برای کاربری‌های معمولی استریم به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند. قطعا کیفیت ساخت میکروفن مذکور به‌اندازه‌ی نمونه‌های حرفه‌ای چشمگیر نیست؛ اما تجهیزات اضافی و امکان اتصال میکروفن به کنسول‌های بازی، انتخاب آن را کمی منطقی جلوه می‌دهد.


میکروفن Trust GXT 232 و GXT 212

گزینه‌های اقتصادی برای استریم

میکروفن GXT 232

میکروفن دیگر برند تراست به‌نام GXT 232 پیشنهاد می‌شود که با سه‌پایه‌ی ضدشوک و پاپ فیلتر، کیفیت رضایت‌بخشی برای یک پادکستر و استریمر تازه‌کار فراهم می‌کند. این میکروفن ۳۵ دلاری که در بازار داخل با قیمت حدودی ۱/۵ میلیون تومان عرضه می‌شود، برای استریم بازی گزینه‌ی مناسبی است. کیفیت کابل و بدنه‌ی میکروفن تراست راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد و به‌هرحال، خروجی بهتری درمقایسه‌با میکروفن داخلی کامپیوتر یا هدست‌های گیمینگ دارد.

ارزان‌ترین میکروفن برند تراست به‌نام GXT 212 با قیمت حدودی یک‌میلیون تومان در بازار داخل یافت می‌شود. اگر به‌دنبال ارزان‌ترین میکروفنی هستید که کیفیتی بهتر از میکروفن داخلی کامپیوتر یا هدست بازی را به‌همراه داشته باشد، این محصول را پیشنهاد می‌کنیم. میکروفن مذکور با سه‌پایه‌ا‌ی ساده عرضه می‌شود و امکان اتصال هدفون را هم به کاربر می‌دهد. نکته‌ی مهم این است که الگوی ضبط در GXT 212 به‌صورت فراگیر (Omni-directional) است و شاید برای فضاهای شلوغ مناسب نباشد.


میکروفن Yanmai Y20

میکروفن ینمای Y20 Studio Microphone

از میکروفن‌های اقتصادی موجود در بازار داخل می‌توان به ینمای Y20 اشاره کرد که با قیمت حدود ۶۰۰ هزار تومان دردسترس است. این میکروفن از رابط ۳/۵ میلی‌متری برای اتصال به کامپیوتر بهره می‌برد و فیلتر نرم‌کنندگی صدا ندارد. برای کاربردهای عادی و استریم بسیار مبتدی، ینمای Y20 انتخاب بدی نخواهد بود؛ هرچند برای ضبط پادکست آن‌چنان پیشنهاد نمی‌شود. از معدود قابلیت‌های مفید میکروفن مذکور هم می‌توان به فیلتر برش فرکانس‌های پایین اشاره کرد.

میکروفن Yanmai SF-666

گزینه‌ی ارزان برای جلسات ویدئویی

ارزان‌ترین میکروفنی که می‌توانیم به‌عنوان ابزاری جانبی برای ضبط صدا پیشنهاد کنیم، Yanmai SF-666 نام دارد که با قیمت حدود ۳۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قطعا با چنین هزینه‌ای نمی‌توان انتظار کیفیت خیره‌کننده‌ای از میکروفن جانبی داشت؛ هرچند با استفاده از آن در محیط‌های آکوستیک و با صدای محیطی بسیار اندک، کیفیتی درخورتوجه را تجربه می‌کنید. محصول ینمای از رابط ۳/۵ میلی‌‌متری بهره می‌برد و فیلتر نرم‌کنندگی یا برش فرکانس‌های پایین را ندارند. به‌هرحال، میکروفنی با چنین بازه‌ی قیمتی شاید حتی نتواند صدا را با کیفیتی بهتر از هدست‌های گیمینگ ضبط و منتقل کند.


جمع‌بندی

همان‌طورکه گفته شد، در انتخاب میکروفن استریم و پادکست، نیاز کاربر مهم‌ترین اولویت شناخته می‌شود. همچنین، فضایی که در آن فرایند استریم یا ضبط را انجام می‌دهید، نقش مهمی در انتخاب محصول ایفا خواهد کرد. به‌هرحال، میکروفن‌های موجود در بازار در انواع بازه‌ی قیمتی برای کاربردهای متنوع عرضه می‌شوند. پیشنهاد می‌شود اگر به پادکست‌سازی یا استریم به‌عنوان فعالیتی جدی نگاه نمی‌کنید، ابتدا از نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ استفاده کنید.

تولید پادکست و استریم بازی علاوه‌بر میکروفن، به تجهیزات دیگری هم نیاز دارد که باتوجه‌به قیمت گران سخت‌افزار در بازار داخل، بهتر است برنامه‌ریزی منظم و بلندمدتی برای هزینه‌ها داشته باشید. فراموش نکنید هزینه‌های دیگر همچون آکوستیک‌کردن محیط، نمایشگر، کامپیوتر حرفه‌ای و… هم درنتیجه‌ و کیفیت نهایی شما تأثیرگذار است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن