اخبار داغ

کدام مواد غذایی برای سرماخوردگی مفیدند؟ | معرفی مواد غذایی مضر

مترجم : پردیس کیانی ، مجله اینترنتی کولاک

مریض بودن برای هیچکس جالب نیست زیرا شما را بیحال کرده و از کار و زندگی درمانده تان می کند. اگر احساس سرماخوردگی دارید، کاهش استرس و استراحت می تواند تا حدی حالتان را بهتر کند اما در این بین نقش تغذیه در بهبود یا عدم بهبود سرماخوردگی را دست کم نگیرید. در این مطلب مواد غذایی مناسب و غیر مناسب برای سرماخوردگی را معرفی خواهیم کرد.

 

اگر دچار سرماخوردگی شده اید، روزانه و به طور منظم مواد غذایی این لیست را مصرف کنید که هر یک به نحوی می توانند برایتان مفید باشند.

 

سوپ مرغ

سوپ مرغ یک درمان قدیمی برای سرماخوردگی محسوب می شود. دلیلش هم آن است که مواد مغذی زیادی همچون منیزیم، فسفر و دیگر مواد معدنی مفید را داراست. بدن شما نیاز به مبارزه با بیماری دارد و نباید احساس کمبود کند. سوپ مرغ می تواند این کمبودها را به راحتی جبران نماید.

چای داغ

چای سبز نه تنها حاوی آنتی اکسیدان هاست بلکه خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد. به جای چای سبز می توانید از چای بابونه هم استفاده کنید که خاصیت ضد باکتری دارد.

عسل طبیعی

اغلب اوقات عسل می تواند به عنوان دارویی برای کاهش سرفه مصرف شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که کودکان مبتلا به عفونت های تنفسی با مصرف ۲٫۵ میلی لیتر عسل پیش از خواب نتیجه بهتری نسبت به مصرف دارو دریافت کردند.

مرکبات

گریپ فروت، پرتقال و لیمو مواد مغذی زیادی دارند که از جمله می توان به ویتامین C اشاره کرد. یا خود این میوه ها را مصرف کنید و یا آب آنها را بگیرید و بنوشید. به هر حال پول خود را برای مکمل های ویتامین C هدر ندهید زیرا بدن نمی تواند بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز مصرف کند. آبمیوه های پاکتی هم فقط سرشار از قند هستند.

سرکه سیب

سرکه سیب یک مایع قوی ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتری و ضد التهابی است. همچنین با کاهش اسیدیته در بدن به عنوان یک عامل تقویت کننده کمک می کند. یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با مقدار زیادی آب مخلوط کنید تا احساس تیزی آن آزارتان ندهد.

غذاهای پر ادویه

اگر در سرماخوردگی فقط مشکل سردرد دارید، ادویه جات می توانند سینوس هایتان را پاکسازی کنند. مصرف غذاهای پر ادویه می تواند به طور طبیعی موجب تخلیه مخاط و ریه شده و باعث شوند شما راحت تر نفس بکشید. فقط توجه داشته باشید اگر مشکل معده دارید ادویه می تواند مشکل شما را تشدید کند.

سیر

سیر یک ماده ضد میکروبی و آنتی بیوتیک است که سیستم ایمنی را تقویت می کند. همچنین آنزیم هایی که به سم زدایی از خون کمک می کنند را افزایش می دهد. سیر نمی تواند به تنهایی از سرماخوردگی جلوگیری کند اما قادر است طول و شدت بیماری را کاهش دهد.

زنجبیل

زنجبیل به خوبی با تهوع مبارزه می کند. می توانید آن را در چای یا غذا استفاده کنید. حتما زنجبیل تازه مصرف کنید تا از خواص ضد التهابی آن بهره مند شوید.

موز

موز به جز ویتامین زیاد و قندهای پر انرژی، برای معده هم بسیار ملایم است. اگر شما از بیماری های گوارشی هم در عین سرماخوردگی رنج می برید، می دانید که موز در کنار برنج، نان تست و سیب زمینی چه قدر می تواند برایتان مفید باشد.

مواد غذایی مضر برای سرماخوردگی

به طور کلی باید از غذاهایی که موجب التهاب می شوند مانند آرد سفید، شکر تصفیه شده و شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کنید.

 

غذاهای بسیار اسیدی

هنگامی که بدن شما تلاش می کند خود را به تعادل بازگرداند، نباید پمپاژ اسیدی و التهاب را ادامه دهید. از خوردن لبنیات، گلوتن و گوشت قرمز که ممکن است حساسیت ایجاد کنند و سنگین و اسیدی باشند دوری نمایید.

شیرینیجات

همانطور که گفته شد، شکر تصفیه شده و شیرین کننده های مصنوعی سبب التهاب می شوند. هنگام سرماخوردگی به جای آنها از عسل و شیره افرا استفاده کنید که پر از مواد معدنی مفید هستند. یا اینکه میوه های کاملی را مصرف کنید که با فیبرشان، قند بدن را متعادل می کنند.

غذاهای چرب

هنگام سرماخوردگی غذاهای سرخ شده حالتان را بهتر نمی کنند. غذاهایی که با چربی زیاد معده شما را پر می کنند، باعث التهاب بیشتری می شوند. اصلا ایده هوشمندانه ای نیست که هنگام سرماخوردگی یک همبرگر چرب یا سیب زمینی سرخ کرده بخورید.

لبنیات

هنوز تحقیقات در این باره به قطعیت نرسیده است اما اغلب افراد بر این باورند که لبنیات در دوران سرماخوردگی خوب نیست زیرا می تواند باعث افزایش تولید بلغم شده و برای معده بیمار مشکل ایجاد کند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که این می تواند به دلیل اثر پلاسبو باشد. شیر، بستنی و پنیر هر یک می توانند در هنگام سرماخوردگی و آبریزش باعث بدتر شدن حالتان شوند اما برخی هم اعتقاد دارند که اینها می توانند برای سرماخوردگی و مخاط بینی مفید باشند. پس می توانید کمی از آن را امتحان کرده و خودتان مشاهده کنید چه حالی به شما دست می دهد.

رعایت کردن این لیست می تواند به شما کمک کند هرچه زودتر از تختخواب بیرون بیایید. به خاطر داشته باشید غذاها می توانند داروی شما باشند پس آنها را جدی بگیرید.

منبع : care2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن